(Română) A fost nevoie de
un secol pentru a dezlega toate misterele naufragiului unui vas despre care s-a
spus cu trufie că „nici Dumnezeu nu îl poate scufunda”, Titanic. Câteva studii matematice şi fizice vin
să precizeze cauzele care au dus la catastrofă, dovedind, cu certitudine, că
Dumnezeu poate face orice. În timpul călătoriei inaugurale de la Southampton (Marea Britanie) la New York (SUA), Royal Mail Streamer
Titanic s-a lovit de un
aisberg în Atlanticul de Nord. Pachebotul a început să se scufunde în noaptea
de 14 aprilie 1912, în jurul orei 23.40, în largul coastelor Terra Nova,
Canada. În 3 ore, uriaşa navă maritimă a fost înghiţită de apă la circa 4.877
metri adâncime. Circa două treimi din cei 2.224 de femei şi bărbaţi aflaţi la
bord au pierit în ocean. „Misterul principal este cum a putut o navă de 46.000
de tone să se scufunde atât de repede?”, se întreabă cercetătorul ştiinţific Richard
Corfield în ultimul număr al publicaţiei „Physics World”. Dacă ar mai
fi rezistat câteva ore, pierderile umane ar fi fost limitate. După o observaţie
la microscop a slăbiciunilor structurale ale vaporului şi a evenimentelor din
14-15 aprilie 1912, Corfield este sigur: „Naufragiul nu a fost rezultatul unei
conspiraţii!” În 1912, două anchete au fost realizate în SUA şi Marea Britanie
pentru a determina circumstanţele naufragiului: dacă nava naviga prea repede,
căpitanul Edward J. Smith nu a prea dat atenţie aisbergurilor, bărcile de
salvare erau insuficiente. S-au constat drept erori: absenţa unui binoclu la
postul de observaţie de la nivelul marelui catarg, operatorul şef de radio a
omis să transmită avertismentul transmis de British merchantship SS Mesaba privitor la prezenţa aisbergurilor. „Cu două
ore înainte de catastrofă, Mesaba a comunicat existenţa unei zone cu aisberguri
localizată la numai 80 de kilometri de Titanic”, a constatat Corfield.
Cea mai modernă construcţie a timpului său, Titanicul era echipat cu ultimele
tehnologii. Totuşi, unele materiale utilizate s-au dovedit neadecvate. Prost
alese, din cauza unei penurii de oţel, niturile din fier forjat au provocat
avarierea carcasei de oţel. Corfield îşi sprijină argumentele pe explicaţiile a
doi reputaţi metalurgi: Tim Foecke şi Jennifer Hooper McCarty. Ei au descoperit
că niturile nu fuseseră construite din fier de cea ai bună calitate,
concentraţia de impurităţi s-a dovedit foarte periculoasă. Testele de laborator
au dovedit acest lucru. Capetele niturilor, prea fragile, nu rezistau la
puternice presiuni. Compartimentele etanşe nu erau suficient de înalte pentru a
împiedica înaintarea apei, carcasa nu era dublă decât pe fundul navei, oţelul
era prea casant la temperaturi negative. Viteza navei era prea mare în
respectivele circumstanţe, dar în acord cu regulile de navigaţie din epocă. În
ciuda încercărilor făcute de comisia americană, nu s-a putut dovedi că Joseph
Bruce Ismay, proprietarul White Star Line, ar fi împins comandantul vasului să
meargă mai repede. În fine, bărcile de salvare au fost insuficiente, doar 20,
putând să încapă în ele doar 1.178 persoane, pentru că s-a considerat că vasul
e mult prea performant pentru a fi nevoie de ele. În plus, au fost fatale lipsa
de organizare la îmbarcarea în acestea şi de informare a pasagerilor. Din
această cauză, ofiţerii nu au avut timp să se ocupe de ultimele două bărci.
Unele bărci, cum ar fi cea cu numărul 1, au plecat aproape goale şi au refuzat
să revină la locul naufragiului. În final, bărcile au fost umplute în proporţie
de circa două treimi.
(English) http://www.redditchstandard.co.uk/2012/04/17/news-Mysteries-of-the-Titanic-to-be-unravelled-36054.html
(français) http://www.nationalgeographic.fr/actualite/les-mysteres-du-titanic-comment-et-pourquoi-a-t-il-coule/7915615/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment