Știați că în Etiopia un an durează 13 luni?! La 11 septembrie, etiopienii au marcat începutul unui an nou cu petreceri în multe cămine, în ciuda dificultăților create de creșterea prețurilor, a războiului și a crizei alimentare din nord, scrie bbc.mundo.
Iată cinci lucruri surprinzătoare despre calendarul și patrimoniul cultural unice din Etiopia.
1- Anul durează 13 luni
Anul durează 13 luni în Europa și calendarul etiopian este
de asemenea cu șapte ani și opt luni în urma calendarului occidental. Asta
înseamnă că, la 11 septembrie al nostru, în Etiopia, a început anul 2014. Acest
lucru se datorează faptului că se calculează anul nașterii lui Iisus Hristos în
mod diferit. Când Biserica catolică a modificat calculul, în anul 500 d.Hr, Biserica
ortodoxă etiopiană nu a făcut-o. Atunci, anul nou cădea la 11 septembrie în
calendarul occidental sau în 12 septembrie în anii bisecți, la începutul
primăverii. În timpul celebrărilor Irreecha ale comunității Oromo, se pun flori
și ierburi proaspăt tăiate în apă pentru a mulțumi lui Dumnezeu pentru începutul
primăverii. Spre deosebire de copiii care cresc în alte locuri, este mai puțin
nevoie pentru etiopienii mai mici să învețe versuri pentru a-și aminti câte
zile ține fiecare lună. În
Etiopia e simplu. 12 luni au fiecare 30 de zile și a 13-a, ultima din an, are
cinci sau șase zile, depinzând dacă anul este bisect. Și timpul se măsoară în
mod diferit: ziua se împarte în două intervale orare de 12 ore începând de la
6.00, ceea ce face ca atât miezul zilei, cât și miezul nopții să fie la 6.00. Dacă
vă aflați în capitala etiopiană, Adís Abeba, la ora 10.00, pentru a bea o cafea
(Etiopia este locul de naștere al cafelei arabice-n.r), să nu vă surprindă că
acolo e ora 16.00.
2- Este singura țară africană care nu a fost niciodată
colonizată
Italia a încercat să invadeze Etiopía, sau Abisinia, cum
mai era cunoscută, în 1895, când puterile europene își împărțeau continentul
african între ele, dar a suferit o înfrângere umilitoare. Țara europeană a reușit
să colonizeze vecina Eritrea după ce o companie maritimă italiană a cumpărat
portul Assab de la Marea Roșie. Confuzia care a urmat morții împăratului
etiopian Yohannes al IV-lea, în 1889, a permis Italiei să ocupe pământurile înalte
de-a lungul coastei. Dar câțiva ani mai târziu, când italienii au încerce să
penetreze mai adânc în Etiopia, au fost învinși în Bătălia de la Adwa. În fiecare
an se serbează această victorie, în martie trecut, s-a serbat împlinirea a 125
de ani de la această bătălie. Patru detașamente italiene au fost învinse în
câteva ore la 1 martie 1896 sub comanda împăratului Menelik al II-lea. Italia s-a
văzut obligată să semneze un tratat care recunoștea independența Etiopiei, deși
decenii mai târziu liderul fascist Benito Mussolini l-a încălcat și a ocupat
țara timp de cinci ani. Unul dintre succesorii lui Menelik, împăratul
Haile Selassie, a profitat de victoria împotriva italienilor pentru a crea Organiația
Unității Africane (OUA), acum Uniunea Africană, care are sediul la Adís Abeba. Cele
trei culori principale ale Etiopiei reprezintă panafricanismul și diferite
state postcoloniale l-au adoptat. Selassie a invitat liderii care conduceau
lupta împotriva colonialismului, inclusiv Nelson Mandela, din Africa de Sud, cărora
le-a oferit un pașaport etiopian care le permitea să călătorească în Africa în 1962.
3- Membrii Mișcării Rastafari îl adoră pe Selassie ca
zeu
În 1920, liderul pentru drepturile negrilor din Jamaica,
Marcus Garvey, era în spatele mișcării Back to Africa (Înapoi în Africa), spunea:
”Uitați-vă la Africa, unde un rege negru va fi încoronat, fiindcă ziua eliberării
e aproape”. În 1928, când Ras Tafari (sau Liderul Tafari), a fost
încoronat ca Haile Selassie I al Etiopiei, mulți din Jamaica au văzut aceasta ca
pe o profeție împlinită și s-a născut Mișcarea Rastafari. Legenda cântărețului
de muzică reggae Bob Marley a jucat un rol decisiv în difuzarea mesajului
rasta și versurile cântecului său, ”War”, citează discursul împăratului în fața
Adunării Generale a ONU din 1963, în care a cerut pacea mondială. Cântecul
principal al albumului lui Marley, ”Exodus”, desemnat de revista ”Time” cel mai
bun al secolului XX, reflectă dorința Rastafari de a se înapoia în Africa,
locul pe care milioane de persoane s-au văzut obligate să-l abandoneze în timpul
tratatului transatlantic al sclavilor. Până astăzi, o comunitate mică Rastafari
trăiește în orașul etiopian Shashamene, la 225 de kilometric sud de Adís Abeba,
în pământurile oferite de Selassie persoanelor de culoare din Occident care
l-au sprijinit împotriva lui Mussolini. Selassie, un creștin ortodox, nu a fost
credincios rasta, insistând că nu era nemuritor, dar rastafarienii încă îl
venerează ca Leul lui Iuda. Este o referință la originile lui Selassie, despre
care rastafarienii și mulți etiopieni cred că descind de la regele biblic
Solomon.
4- Căminul Arcei Legământului
Pentru mulți etiopieni, cufărul sfânt care conține
tablele celor Zece Porunci pe care Dumnezeu i le-a dat lui Moise, potrivit
Bibliei, trebuie căutat în Aksum. Biserica ortodoxă etiopiană spune că arca
este sub supraveghere permanentă în pământurile Bisericii Sfânta Maria din Sion
din Aksum, unde nimeni nu o poate vedea. Tradiția spune că biserica are această
prețioasă relicvă datorită reginei din Saba. Se spune că ea a călătorit de la
Aksum la Ierusalim pentru a-l vizita pe regele Solomon pentru a cerceta înțelepciunea
lui, în jurul anului 950 î.Hr. Istoria călătoriei și seducerea lui Solomon sunt
detaliate în epopeea ”Kebra Nagast” (Gloria regilor), o operă literară etiopiană
scrisă în limba ge'ez în secolul XIV. Se spune că Makeda (Regina din Saba) l-a născut
pe Menelik (care înseamnă fiul înțelepților) și că mai târziu a călătorit la
Ierusalim pntru a se întâlni cu tatăl copilului său. Solomon ar fi vrut să
rămână și să guverneze după moartea sa, dar a acceptat dorința tânărului de a
merge acasă și l-a trimis cu un contingent de israeliți, dintre care unui a
furat atca și a înlocuit originalul cu un fals. Când Menelik a aflat, a decis
s-o păstreze, crezând că e voința lui Dumnezeu să rămână în Etiopia și pentru
creștinii ortodocși continuă să fie sacră, fiind dispuși s-o protejeze cu
viețile lor. Asta a fost evident în anul în care, în timpul conflictului care a
explodat în regiunea nordică Tigray din Etiopia, soldații din Eritrea care au
vrut să jefuiască Biserica Sfânta Maria din Sion după un oribil masacru. Un
funcționar al orașului a spus pentru BBC că tinerii au alergat acolo pentru a
proteja arca: ”Toți bărbații și femeile au luptat. Au fost uciși unii, dar suntem fericiți că ne-am protejat
comorile”.
5- A găzduit primii musulmani din afara Arabiei
” Dacă vă duceți în Abisinia, veți întâlni un rege
care nu va tolera nedreptatea”, se spune că profetul Mahomed i-a sfătuit pe
urmașii săi când au înfruntat persecuția pentru prima oară la Mecca -actuala
Arabia Saudită- în secolul VII. Unul din mausoleele istoricei moschei al-Negashi
a fost avariat în timpul conflictului din Tigray. S-a întâmplat când profetul a
ținut predici care au fost așa de populare, încât guvernanții nemusulmani ai
orașului le-au văzut ca o amenințare. Urmându-i sfatul, un mic grup a plecat
spre Regatul Aksum, care acoperea o mare parte din actauala Etiopia și Eritreea,
unde au fost bine primiți și unde monarhul creștin Armah (al cărui titlu se
pronunța ”negashi”) le-a permis să-și practice religia. Localitatea Negash,
care este acum Tigray, este locul unde se crede că acești migranți s-au așezat
și au construit ceea ce unii consideră a fi cea mai veche moschee din Africa. Anul
trecut, moscheea al-Negashi a fost bombardată în timpul luptelor din Tigray.
Musulmanii locali cred că 15 discipoli ai profetului sunt îngropați la Negash.
În istoria islamică, această mutare la Aksum este cunoscută drept primul Hijrah
(Hegiră, Eră la mahomedani, care
datează de la fuga lui Mahomed de la Meca la Medina în anul 622 d.Hr.)
sau migrație. Astăzi, musulmanii reprezintă 34% din cei 115 de milioane de
etiopieni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment