Noi serbăm Paștele în ziua de 5 mai, la cinci săptămâni după ce catolicii și protestanții au serbat cea mai mare sărbătoare a creștinătății, care semnifică Învierea Domnului și ne întrebăm de ce se serbează Paștele la date diferite. Vă prezentăm acum explicațiile preluate din prestigiosul ziar ”Jerusalem Post”.
Paștele se serbează la date diferite de Biserica Ortodoxă și de Biserica Catolică și bisericile protestante. Motivul acestei diferențe datează din
1582, când Papa Grigore a modificat Calendarul Iulian, stabilit de Iulius Cezar, conducător politic și general roman și una dintre cele mai influente și mai controversate personalități din istorie în 45 î.Hr. Calendarul Gregorian a creat un decalaj de două săptămâni.Cauza datelor diferite
Decalajul creat a dus la sărbătorirea Paștelui la date diferite. Catolicii și protestanții urmează Calendarul Gregorian, ortodocșii au rămas cu Calendarul Iulian. Calendarul Gregorian a fost creat pentru a adapta calendarul anual la anul solar- câteva minute care fac diferența pe termen lung. Calendarul anual are mereu câteva minute care nu sunt socotite.
Cum stabilesc data catolicii
Cu anii, de la această diferență s-ar fi ajuns
ca Paștele să nu mai fie sărbătorit primăvara, ceea ce este imposibil fiindcă
Paștele (Passover) este o sărbătoare bibilică numită ”sărbătoarea primăverii”. Pentru
catolici și protestanți, Paștele va fi mereu după echinoxul de primăvară din
emisfera nordică (în jur de 21 martie) și în prima duminică după luna plină.
Astfel, anul acesta s-a serbat la 31 martie.
Cum stabilesc data ortodocșii
Diferența dintre Calendarul Gregorian și Calendarul
Iulian este de 13 zile. 21 martie în Calendarul Iulian ajunge la 3 aprilie în Calendarul
Gregorian. Deci aceasta este data echinoxului luat în calcul de ortodocși, după
care fixează data de Paște în prima duminică de lună plină! De asemenea data
trebuie să fie după Paștele evreiesc (Pesah). Așa s-a ajuns să serbăm anul
acesta Paștele la 5 mai.
De ce se ține neapărat cont
”Este foarte important ca ortodocșii să
serbeze Paștele după Paștele evreiesc (Pesah), care este numai primul pas spre mântuire.
Este imposibil să sărbătorești mântuirea prin Iisus și apoi să te întorci la mântuirea
fizică a evreilor”, a explicat Yisca Harani, un cercetător isrealian în
domeniul creștinismului. Cea mai importantă sărbătoare a creștinătății
sărbătorește învierea lui Iisus după ce a fost crucificat în timpul stăpânirii
romane.
De unde vine denumirea
Iisus a înviat din morți după trei zile în
jurul anului 30 d.Hr. Iisus venise la Ierusalim pentru serbarea Paștelui. În
multe limbi, inclusiv în limba română, cuvântul Paște provine din limba
aramaică, Pascha, și ebraică, Pesah. La celebrarea Paștelui Ortodox are loc cea
mai mare minune, Lumina Sfântă se pogoară din cer la Sfântul Mormânt din
Biserica Sfântului Mormânt de la Ierusalim.
Minunea minunilor
Lumina Sfântă (în limba greacă Άγιον Φως)
sau focul haric este o minune care se întâmplă în fiecare an la Biserica
Sfântului Mormânt din Ierusalim în Sâmbăta Mare, ziua dinaintea Paștelui
Ortodox. Miracolul are loc în timpul Vecerniei Mari, între orele 12,30 şi
14,30, când deasupra Sfântului Mormânt se aprinde brusc un foc care e apoi
distribuit în lume, el ajungând și în România
Cine a văzut prima oară Lumina
Cea mai timpurie mărturie cu privire la o
ceremonie a Luminii Sfinte la Ierusalim se găseşte în notele de călătorie ale
monahiei Egeria. În anul 384, ea a făcut un pelerinaj în Ţara Sfântă şi şi-a
notat impresiile de călătorie într-un jurnal intitulat Peregrinatio Egeriae.
Sfinţii Apostoli Petru şi Ioan, primii care au ajuns la mormântul Domnului după
ce mironosiţele le-au vestit Învierea Lui, au văzut lumina dumnezeiască. Deşi
era încă întuneric, ei au văzut giulgiurile rămase pentru că mormântul era plin
de lumină. Din păcate, Paștele încă se serbează la date diferite, dar ar
fi bine să serbăm toții creștinii la aceeași dată, fiindcă lui Dumnezeu îi
place Unirea, nu dezbinarea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment