Misterul rădăcinilor evreiești ale Japoniei șochează pe oricine. Cercetătorii au descoperit ritualuri și festivități care par să imite tradițiile ebraice.
Misterul rădăcinilor evreiești ale Japoniei sunt prezentate de Aish.com.
Cu toate acestea, din start, site-ul scrie că e greu să găsești azi o societate mai diferită de Israel decât Japonia. Israelul se găsește la intersecția dintre est și vest, în timp ce Japonia se află în extremul orient. Israelul este situat la intersecția a trei continente, Japonia este o insulă. Japonezii prețuiesc ascultarea și învățarea prin memorare, în timp ce israelienii prețuiesc inovația și chutzpah (îndrăzneala – n.r.).Ceva în comun
Japonezii sunt tăcuți
– israelienii zgomotoși și argumentativi. Diferențele servesc pentru sporirea uimirii
privitor la dovada unui trecut comun. Religia indigenă a Japoniei se numește Shinto
și cei mai mulți japonezi se identifică cu aceasta mai mult sau mai puțin. Shinto
este politeistă și animistă, gravitând în jurul entităților supranaturale
numite „kami” despre care se crede că populează toate lucrurile, inclusiv
forțele naturii. Astăzi există peste 100.000 de altare Shinto pe teritoriul
Japoniei, servind populației de 130 de milioane. Shinto politeist și iudaismul monoteist
ar părea să aibă ceva în comun.
”Codul lui Amaterasu”
La o examinare apropiată, cercetătorii
au descoperit multe ritualuri japoneze și festivități care par să imite
tradițiile ebraice. Descoperirile au dus la un interes crescut și publicarea
unor cărți pe acest subiect. Un grup de la Universitatea Ebraică chiar a
vizitat Japonia pentru a face investigații și a fost uluit. În octombrie 2020,
un roman misterios a fost publicat în Japonia sub titlul ”Codul lui Amaterasu”.
Un documentar special
Romanul a fost atât de popular încât
premierul nipon Kishid l-a citit în vara lui 2023. În roman, personajul
principal descoperă o bogăție de dovezi care trasează o incredibilă istorie
ascunsă a vechilor israeliți care au venit în acea țară în urmă cu circa 2.700
de ani. În același timp, Tokyo TV a transmis un documentar special de două ore
pe acest subiect. Iată o selecție de legături remarcabile între iudaism și
shintoism:
Legarea lui Isaac
Suwa Taisha este unul dintre cele mai
vechi temple Shinto din Japonie. La mijlocul lui aprilie, Ontoshai, o veche
sărbătoare Shinto, are loc anual. Pe parcursul sărbătorii, un băiat e legat cu
o frânghie de un stâlp de lemn. Un preot Shinto vine apoi cu un cuțit care se
pregătește să-l ucidă și chiar taie vârful stâlpului. Dar la final un mesager
(alt preot) vine și eliberează băiatul, salvându-l. Este o reminiscență a
povestirii biblice a Legării lui Isaac, când Dumnezeu i-a spus lui Avram să-și
sacrifice fiul, dar un înger l-a oprit înainte de a-și îndeplini sarcina. Japonezii
îl numesc ”ritualul lui Misakuchi-zeu”. ”Misakuchi” conține numele Isaac,
Yitzchak, în ebraică. În spatele altarului Suwa Taisha există un munte numit Muntele
Moriya San, care înseamnă Muntele Moriah, unde a avut loc Legarea lui Isaac. Zeul
local este numit ”Moriya no kami”(”Zeul lui Moriah”). Altarul Suwa-Taisha a
fost construit pentru ”Zeul Moriah-ei”.
Tzitzit japonez, Tefillin și Shofare?
Multe obiecte de
ritual Shinto seamănă cu cele ebraice. Preoții Shinto poartă o robă numită “Kariginu”,
o haină cu ciucuri albi de 20-30 de centimetri lungime, plasați în colțuri,
asemănătoare cu franjuri tzitzit evreiești, așa cum spune Tora: „Fă franjuri
în... colțurile hainelor lor de-a lungul generațiilor” (Deuteronom 22:12). Yamabushii
sunt practicanți ai Shugendo – o sectă shintoistă care încorporează asceza și
elemente ale budismului tantric. Ei au trăit în mod tradițional în regiunile
muntoase ale Japoniei. Celebrii Ninja, o clasă de magicieni-războinici, s-a
dezvoltat din preoții Shugendo. Yamabushii poartă o cutiuță numită ”tokin”,
care e legată de cap cu o coardă care seamănă cu tefillin ebraice (cutiuţa sau
mai corect cutiuţele deoarece sunt două - de aici şi forma de plural
a cuvântului- vine de la cuvântul tefillah ”rugăciune”. Adonai a poruncit
copiilor lui Israel, în ebraică bnei
- fiilor, de aceea doar bărbaţii folosesc tefillin în rugăciune, ca semn de aducere aminte să aibă constant înaintea ochilor poruncile care să le amintească să nu păcătuiască). Mărimea tokin este aproximativ la fel cu a tefillah ebraice. Israel și Japonia sunt singurele țări din lume care folosesc cutiuțe pe frunte în scopuri de ritual. “Tokin” și “Tefillin” au de asemenea aceleași prime și ultime litere. Mai mult, Yamabushi suflă într-un corn mare de scoică - scoica Horagai, care amintește de suflarea shofarului, un corn de berbec. Modul în care este suflat în Horagai și sunetele pe care le scoate sunt similare cu cele ale unui shofar. Deoarece nu există oi în Japonia, este logic ca Yamabushi să folosească coarne din scoici în loc de coarne de berbec. Există, de asemenea, o frizură antică samurai care seamănă cu peyot, șuvițele laterale evreiești. Se numește „Mizura”. Este unică în Japonia, nu apare nici în China, nici în Coreea.
Tengu cu puteri supraomenești
Tengu sunt demoni umanoizi zburători
legendari cu puteri supraomenești. Se presupune că au locuit în regiunile
muntoase ale Japoniei. Tengu sunt asociați în special cu Yamabushi, asceții
montani care practică Shugendō. Se credea că sunt profesori ai preoților
Shugendo. Cu nasurile lor lungi și bărbile lungi, Tengu arată ciudat de străin
în comparație cu reprezentările tradiționale japoneze ale asiaticilor. De
asemenea, sunt adesea reprezentați purtând Yamabushi Tokin. În mod incredibil,
se spunea că tengu transmite sulurile „Tora-no-Maki” (literalmente suluri Tora)
preoților care și-au încheiat pregătirea. Toate aceste elemente variate
împreună sugerează o sursă evreiască pentru Tengu.
Arca Omikoshi
Shinto are o arcă asemănătoare cu Arca
Legământului numită Omikoshi.
Arca Legământului are două statuete din aur (heruvimi). Aceste ființe cerești
aveau aripi întinse ca păsările. Japoneza Omikoshi are o pasăre de aur numită
„Ho-oh”, o pasăre imaginară și o ființă cerească misterioasă. Chivotul
Legământului era acoperit în întregime cu aur. Omikoshi este, de asemenea,
acoperit cu aur, fie parțial, fie în întregime. Există chiar și Omikoshi cu
șapte candelabre ramificate pe ele - similar cu Menorah Templului. Chivotul Legământului era
purtat pe umeri cu doi pari, după cum spune Biblia: „Leviții purtau Chivotul
lui Dumnezeu cu pari pe umeri... conform cuvântului lui Dumnezeu” (Cronici
15:15). Japonezii poartă de asemenea Omikoshi pe umeri cu pari. Când japonezii
poartă Omikoshi, ei strigă „Essa! Essa!” Cuvântul este lipsit de sens în
japoneză, dar în ebraică înseamnă „ridică” sau „cară”. Înainte de a căra
Omikoshi, preoții Shinto se vor scufunda în apă de mare pentru a se purifica,
apoi vor purta haine albe, deoarece culoarea albă este considerată sfântă. Omikoshi
este adesea purtat într-o procesiune festivă care seamănă cu sărbătoarea
organizată de regele David când a adus chivotul înapoi la Ierusalim. „Tot
Israelul a adus Chivotul Legământului Domnului cu strigăte, în sunete de coarne
de berbeci, de trâmbițe și de chimvale și cu cânt de lire și de harpe” (Primele
Cronici 15:25-28). Se obișnuiește ca la procesiunile mari ale japonezilor să se
cânte și să se danseze cu acompaniament muzical în fața Omikoshi.
Temple similare
Templele Shinto și Templul Evreiesc nu
numai că au asemănări arhitecturale, ci și dimensiuni similare. Ambele au o
Sfântă și o Sfântă al Sfintelor. În templele shintoiste există chiar trepte care
duc de la Sfânta la Sfânta Sfintelor, care este situată puțin mai sus, la fel
cum a fost în Templul lui Solomon. Niciunul dintre temple nu conține idoli.
Chiar dacă majoritatea sanctuarelor estice au idoli, sanctuarele Shinto nu au. În
centrul Sfintei Sfintelor unui altar shintoist, există o oglindă, o sabie sau un
pandantiv pe care credincioșii shintoiști nu le consideră zei. În plus, în
Shinto, se crede că zeii sunt invizibili. Marele Preot shintoist intră în
Sfânta Sfintelor doar o dată pe an, așa cum făcea Marele Preot Kohen Gadol de
Yom Kippur. Înainte de a intra într-un altar shintoist, se obișnuiește să se
curețe mâinile și gura la Temizuya folosind căni. Preoții evrei care slujeau în
Templu își spălau mâinile și picioarele la lighean înainte de a intra în slujbă.
Iacov și Esau
În mitologia japoneză, familia imperială
și întreaga națiune japoneză sunt considerate descendente ale strămoșului și
fondatorului Ninigi. Dar Ninigi nu trebuia să fie strămoșul. Conform tradiției
japoneze, mai era un altul care avea să fie numit în locul lui. Dar în timp ce
celălalt se pregătea și întârzia, s-a născut cel mai tânăr Ninigi, a coborât
din ceruri și și-a asigurat rolul de fondator al națiunii japoneze. În același
mod, conform Bibliei, Esau, fratele mai mare al lui Iacov, a fost cel întâi
născut și, prin urmare, urma să devină strămoșul poporului lui Dumnezeu. Dar în
timp ce Esau vâna căprioare, Isaac i-a dat binecuvântarea lui Dumnezeu mai
tânărului Iacov, iar el a devenit strămoșul israeliților. Asemănările
dintre Ninigi și Iacov nu se termină aici. După ce Ninigi coboară din cer, el
se îndrăgostește de o femeie frumoasă pe nume Konohana-sakuya-hime și vrea să
se căsătorească cu ea. Dar tatăl ei îi cere să se căsătorească mai întâi cu
sora ei mai mare. În același mod, Tora relatează că Iacov s-a îndrăgostit de
frumoasa Rahela. Dar tatăl ei, Laban, îi spune lui Iacov că nu poate să i-o dea
pe sora mai mică înaintea celei mai mari. Mai mult, Ninigi și soția sa
Konohana-sakuya-hime au un copil pe nume Yamasachi-hiko. Dar Yamasachi-hiko
este hărțuit de fratele său mai mare și trebuie să meargă în țara unui zeu al
mării. Acolo Yamasachi-hiko capătă o putere mistică și îl tulbură pe fratele
mai mare înfometându-l, dar mai târziu îi iartă păcatul. În același mod, Iacov
și soția sa Rahela îl aduc pe lume pe Iosif, care este hărțuit de frații săi
mai mari. Dus în Egipt, el devine vicerege al faraonului.
Lulav și Sakaki
Shinto au, de
asemenea, un ritual care seamănă cu un element al sărbătorii evreiești Sukkot. Așa
cum evreii flutură ramurile lulav (ramuri de palmier – n.r.), preoții shinto
flutură ramurile veșnic verzi Sakaki. Adesea, înainte de a le flutura, le scufundă
în apă sărată și le flutură în fața oamenilor pentru a-i purifica de păcat și
necurăție. Comparați acest lucru cu practica preoților evrei care înmuiau
ramurile arborelui de isop și stropeau cu ele pe evrei necurați, pentru a-i
purifica.
O epifanie
Eli Cohen a fost ambasadorul Israelului în
Japonia între 2004-2007. La scurt timp după ce Cohen a fost numit, a fost
invitat să viziteze altarul Suwa Taisha. În timp ce ghidul a explicat aspectul
și utilizarea altarului, Cohen a devenit amuzat de coincidențele cu Templul
evreiesc. Dar cu cât ghidul explica mai mult și cu cât observa mai multe
asemănări, cu atât devenea mai șocat. ”Toată lumea mi-a spus că japonezii sunt
păgâni cu opt milioane de zei. Dar apoi mi-am dat seama că numărul era probabil
simbolic pentru o cantitate mare și că 8 este simbolul infinitului. Poate că ei
făceau aluzie la credința într-un singur Creator infinit.”
„Deodată am început
să privesc lucrurile diferit și am văzut multe asemănări între cele două
popoare ale noastre. La fel ca evreii, japonezii se văd pe ei înșiși drept
Poporul Ales. Așa cum evreii îi privesc pe străini ca „goyim”, japonezii îi
privesc pe străini ca „gajin”. Sunt un Cohen, un membru al sectei de preoți
evrei. După cum se știe, lui Cohanim îi este interzis să intre în cimitire (cu
excepția funeraliilor rudelor apropiate) și să atingă un cadavru. De asemenea,
preoților shintoiști le este interzis să atingă un cadavru și participă rar la
înmormântări! Un cadavru este considerat „kegare” (impur) - așa cum este
considerat tameh (impur) în iudaism.”
Cohen a ajuns să scrie o carte
despre legăturile dintre Shinto și iudaism, care a devenit populară în Japonia.
El crede că japonezii devin din ce în ce mai conștienți de rădăcinile lor
evreiești și că într-o zi Japonia va avea relații strânse cu Israelul – la fel
ca SUA. „Sunt frații noștri”, conchide el.
“Poporul lui Dumnezeu”
Dacă evreii au influențat cumva Japonia
antică, cum au ajuns acolo?
În secta Samurai, există o tradiție
conform căreia strămoșii lor au venit în Japonia din Asia de Vest în 660 î.Hr.
Cu 62 de ani mai devreme, în 722 î.Hr., cele 10 triburi ale lui Israel au fost
înfrânte și exilate din Țara lui Israel. Unii cred că acești israeliți, care au
călătorit pe Drumul Mătăsii spre Est și s-au stabilit în China și Coreea, au
fost invitați de conducătorul japonez să se stabilească în Japonia. Samuraii
erau gărzile împăratului japonez și cuvântul are aceleași litere ca și cuvântul
ebraic pentru gardă – „ShoMeR”.
Japonezii își derivă numele de la
principalul trib al națiunii - Yamato. Yamato sunt grupul etnic dominant în
Japonia, cuprinzând aproximativ 98% din populația țării. Dar fonetica
cuvântului nu are semnificație în japoneză. În ebraică, Yamato este o
combinație de Yah (Dumnezeu) și Umato (oameni). Cu alte cuvinte, Yamato
înseamnă „poporul lui Dumnezeu” sau „poporul lui Dumnezeu”. Misterul rădăcinilor evreiești ale Japoniei șochează întreaga
lume.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment