Întrebarea „cine a inventat avionul” preocupă pe oricine.
Întrebarea „cine a inventat avionul”
nu are un răspuns universal acceptat din mai multe motive. Deși frații Wright sunt creditați în Statele Unite ale Americii și în alte țări pentru primul zbor susținut, controlat și motorizat din 1903, Alberto Santos-Dumont este considerat pe scară largă inventatorul avionului în Brazilia și în Europa, datorită zborurilor sale publice începute în 1906, iar Otto Lilienthal este văzut ca un pionier esențial care a făcut posibil zborul cu aparate mai grele decât aerul prin zborurile sale documentate cu planoare din anii 1890.Figuri-cheie în
invenția avionului:
- George Cayley (Anglia): Numit adesea „părintele aviației”, el a
identificat cele patru forțe ale zborului, a proiectat o aripă curbată și
a construit un planor timpuriu la mijlocul secolului al XIX-lea.
- Otto Lilienthal (Germania): Supranumit „omul zburător”, a realizat
primele zboruri cu planorul bine documentate și repetate, influențând
opinia publică și dezvoltarea aripii moderne în anii 1890.
- Clément Ader (Franța): Este posibil să fi realizat primul zbor
pilotat, motorizat, cu un aparat mai greu decât aerul, folosind Éole, în
1890 — deși acest eveniment este dezbătut și mai puțin documentat.
- Alberto Santos-Dumont (Brazilia): A efectuat primul zbor public, motorizat,
din lume, în Europa, în 1906, cu biplanul său 14-bis, ceea ce i-a adus o
recunoaștere largă ca inventator al avionului în Europa și Brazilia.
- Frații Wright (SUA): În 1903, aparatul lor, Flyer, a
realizat primul zbor susținut, controlat, cu un aparat motorizat mai greu
decât aerul — fapt care stă la baza afirmației că ei au inventat avionul.
Există și români care au avut mari contribuții în istoria zborului
- Aurel Vlaicu
(1882–1913): Origine: Născut la
Binținți (astăzi Aurel Vlaicu), județul Hunedoara.
Studii: A studiat la
Budapesta și München, devenind inginer.
Inovații:
- A construit primele sale planoare în
1909.
- În 1910, la Cotroceni, a realizat primul
zbor al unui avion românesc construit integral în România: Vlaicu
I.
- Apoi a construit Vlaicu II, cu
care a participat la mitinguri aviatice internaționale (Aspern, Austria –
1912), obținând medalii pentru precizia zborului și designul original.
Moartea: A murit tragic în
1913, încercând să traverseze Carpații cu Vlaicu II; avionul s-a
prăbușit lângă Câmpina.
Moștenire: E simbolul pasiunii
și sacrificiului pentru știință; a rămas în conștiința românilor ca un erou al
zborului, „românul care a vrut să unească Ardealul cu Țara peste munți”.
Traian Vuia (1872–1950) Origine: Născut în Surducu Mic, județul Timiș.
Studii: Inginer și jurist, cu
studii la Budapesta și în Franța.
Realizări:
- În 1906, la Montesson (lângă Paris), a
reușit primul zbor autopropulsat din lume cu un aparat mai greu decât
aerul, care s-a ridicat de pe sol fără ajutorul unei catapulte.
- Aparatul, numit Vuia I, avea un
motor propriu și roți, fiind precursorul avioanelor moderne.
Inovație majoră:
Ideea de avion cu decolare proprie de pe roți — concept adoptat ulterior
universal.
Alte activități: A
avut preocupări pentru propulsia electrică și a fost activ și în mișcarea
pentru drepturile românilor din Transilvania.
Henri Coandă (1886–1972) Origine: Născut la București, fiul generalului Constantin Coandă.
Studii: A studiat la Berlin
și Paris (École Supérieure d’Aéronautique).
Inovații:
- În 1910, a construit Coandă-1910,
primul avion cu reacție din lume, propulsat de un motor cu flux de
aer (efectul Coandă).
- A fost inginer, inventator și vizionar:
peste 250 de brevete în domenii variate (aerodinamică, transporturi,
fluide).
Efectul Coandă:
Fenomen fizic descoperit de el, care descrie tendința unui jet de fluid de a se
lipi de o suprafață curbată — folosit ulterior în aviație, medicină,
ventilație, etc.
Recunoaștere: Considerat unul
dintre părinții aviației moderne și ai propulsiei cu reacție.
De ce există opinii diferite privitoare la inventatorul avionului:
- Zboruri publice vs. secrete: Primele zboruri ale fraților Wright au
fost efectuate în privat, ceea ce a generat scepticism în unele părți ale
lumii, în timp ce zborul lui Santos-Dumont a fost un eveniment public, la
care au asistat numeroși martori, potrivit Aviation Oil Outlet.
- Definiția „primului” zbor: Dezbaterea se reduce adesea la ce se
consideră „primul” avion. Dacă este vorba despre un zbor susținut,
controlat și motorizat, meritele le revin fraților Wright. Dacă este vorba
despre prima demonstrație publică sau despre orice pas semnificativ în zborul
motorizat, și alți pionieri pot fi considerați inventatori.
Țările își sărbătoresc
propriii pionieri ai aviației, ceea ce duce la perspective diferite asupra
invenției avionului. Întrebarea „cine a inventat avionul” nu are un răspuns
universal acceptat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment