Potrivit „Die Welt“, cu ocazia premierei
filmului „Dracula Untold“ este prezentat modelul istoric după care a fost conceput
celebrul vampir.
Imaginea domnitorului Vlad Ţepeş oferită de către istorici nu
este aproape deloc diferită de
cea a lui Dracula.
Germanii se
întreabă dacă Ţepeş a fost un domnitor viteaz sau un tiran criminal? Vlad Ţepeş
a fost domnitorul Valahiei în secolul al XV-lea. Bram Stoker este scriitorul
care l-a transformat în vampirul Dracula, un vampir care ia diferite înfăţişări
în cultura populară.
Cuvântul « untold »
din titlu poate însemna ceva de nedescris sau o variantă a istoriei care nu a
mai fost povestită niciodată până acum. Din momentul când scriitorul irlandez
Bram Stoker (1847-1912) l-a ridicat pe Dracula la rangul de „tată al tuturor
vampirilor“, acesta este un personaj care întruchipează răul de nedescris. În acelaşi timp, această imagine a ocolit întotdeauna adevărul
istoric.
La premiera
filmului „Dracula Untold“, cercetători de la universitatea Gießen s-au adunat
pentru a discuta despre dualitatea Vlad Dracula – tiranul sau tribunul
poporului. Figura istorică după care s-a inspirat Bram Stoker este Vlad Ţepeş (1431-1477),
domnitorul Valahiei şi în acelaşi timp un erou naţional român. Cei de la « Die
Welt » se întreabă dacă acesta a fost într-adevăr atât de înspăimântător
încât a fost sursă de inspiraţie pentru celebrul vampir însetat de sânge,
Dracula sau a fost o victimă a unei campanii de discreditare.
Potrivit germanilor
de la „Die Welt“, acţiunea filmului este destul de asemănătoare cu povestea
reală. Vlad Ţepeş trebuie să se apere de armata sultanului otoman Mehmed al
II-lea, care după cucerirea Imperiului Bizantin a pornit la drum pentru a
cuceri şi restul Peninsului Balcanice. Pentru a-şi proteja familia şi poporul,
Ţepeş îşi vinde sufletul pentru a îi teroriza pe cei vii din postura de
nemuritor, mai ales dacă este vorba de turci. Această imagine stârnit multă
spaimă în timpul vieţii sale. Izvoarele istorice îl descriu pe Ţepeş drept un
bărbat destul de înspăimântător. Potrivit unui manifest, Vlad alegea un ţigan
dintr-o şatră pe care îl gătea şi îi obliga pe ceilalţi să îl mănânce. Mamele
trebuiau să îşi gătească copiii, iar bărbaţii sânii soţiilor.
Potrivit germanilor
de la „Die Welt“, astfel, Vlad şi-a primit supranumele de Ţepeş. Aceştia amintesc de faptul că acesta a tras în ţeapă zeci
de mii de inamici.
Cu toate acestea,
răutatea lui Ţepeş nu era unică în ţările româneşti. Istoricul Stefan Rohdewald
de la universitatea din Gießen specializat în istoria Est-Europeană declară că
Ştefan cel Mare, domnitorul învecinatei Moldova, contemporan cu Ţepeş a fost
canonizat cu toate că nu era deloc mai puţin brutal decât Vlad Ţepeş. Acesta
spune că faima rea a rămas doar la Vlad Ţepeş.
Vlad al III-lea a
fost fiul domnitorului Vlad al II-lea care a primit supranumele de Dracul
(Dragonul). Acest supranume se referă la Ordinul Dragonului creat de către
acesta şi de către regele ungar Sigismund în anul 1408 prin care se avea în
vedere protejarea de către musulmani.
Dracula a crescut
ca şi ostatic la curtea sultanului. Acesta a purtat lupte crâncene cu fraţii
săi pentru a ajunge pe tron dând dovadă de o brutalitate ieşită din comun. La
asta s-a adăugat şi practica trasului în ţeapă aplicată otomanilor.
La fel cum două
generaţii mai târziu, ţarul rus Ivan al IV-lea era cunoscut printre supuşii săi
drept „Cel dur“, la fel şi Vlad Ţepeş a fost puternic calomniat de către
duşmanii săi, printre care şi locuitorii din oraşele germane şi maghiare din
Transilvania. Aceştia au spus că a cauzat mai multă durere decât Irod, Diocleţian,
Nero şi alţi păgâni.
Pentru a-l
discredita şi mai mult au apărut nenumărate poveşti înspăimântătoare despre el.
Vlad Ţepeş a făcut tot posibilul pentru a-şi întări imagine de combatant
înspăimântător al turcilor.
Atunci când
sultanul Mehmed al II-lea după cucerirea Constantinopolului din 1453 i-a oferit
domnitorului o mostră de devotament, acesta a poruncit ca trimişilor sultanului
să li se bată turbanele în cuie în capete deoarece au refuzat să şi le dea jos.
Campania de răzbunare a otomanilor care a urmat a fost combătută prin strategia
de a da foc la pământuri. Culturile au fost distruse, fântânile au fost
otrăvite, iar turcii care i-au căzut în mână au fost traşi în ţeapă.
Desigur că pentru istoricul
Nicolae Iorga (1871-1940), toate poveştile despre Vlad Ţepeş i s-au părut mult
prea exagerate. Iorga a atestat faptul că Ţepeş avea o plăcere perversă de a
face lucruri înpăimântătoare, însă dispunea în acelaşi timp şi de un curaj
extraordinar şi era şi un bun strateg militar.
Turcii au fost
nevoiţi să se retragă fără a înregistra vreun succes în faţa lui Ţepeş, însă
nobilii din ţara ruinată s-au răsculat, iar acesta a fugit în Ungaria unde a
ajuns la închisoarea regelui Matei Corvin. Vlad s-a mai întors pe tronul
Valahiei preţ de câteva luni, însă o nouă revoltă i-a adus moartea.
Se spune că capul
său a fost conservat în miere şi trimis sultanului. Acesta a fost expus apoi supuşilor într-o ţeapă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment