„Pentru voi, cine sunt eu?” A întrebat
Iisus Hristos pe ucenicii săi în timp ce mergeau spre regiunea Caesareea
Philippi, pe înălţimile Golan. 20 de secole mai târziu, întrebarea a fost pusă
de cercetători, care au confruntat Evangheliile cu datele din istorie.
Astfel,
s-a ajuns la concluzia că Iisus este personajul istoric cel mai bine atestat din
toată Antichitatea. Nici un exeget, nici un istoric serios nu neagă existenţa
sa. Este documentat de surse diverse indubitabile: corespondenţa lui Pavel din
Tars, Evangheliile canonice şi necanonice, textele istoricilor erudiţi,
Flasvius Josephus; Pliniu cel Tânăr, Tacit, Suetoniu şi alţii. Nici măcar
adversarii păgâni sau evrei nu emit îndoieli privitor la existenţa sa. Evangheliile
după Matei, Marcu şi Luca prezintă viaţa publică a publică a lui Iisus din Galileea
într-un singur an. În schimb, Evghelia după Ioan ne înfăţişează viaţa
publică a lui Iisus timp de 2-3 ani, la Ierusalim şi Iudeea. Majoritatea
miracolelor, schimbarea apei în vin în Cana, vindecarea slăbănogului din
Scăldătoarea Betezda, învierea lui Lazăr, sunt proprii Evangheliei lui Ioan. Pentru
cercetătorul Marie-Françoise Baslez, autorul prestigioasei lucrări « Bible
et Histoire » (Biblia şi istoria), Evanghelia lui Ioan este însă „cea mai
bogată în informaţii estetice, cea mai credibilă şi cea mai coerentă în
prezentarea faptelor”. Este un paradox, fiindcă e cea mai teologică din
Evaghelii. Cea mai mare parte a specialiştilor sunt de acord că Iisus s-a
născut între anul 7 şi anul 5 î.Hr. Evangheliile după Matei şi Luca arată că
Fecioara Maria l-a născut pe Iisus în ultimii ani ai regimului lui Irod cel
Mare, care a murit la Ierihon în anul 4 î.Hr, după cum precizează Flavius
Josephus, istoric roman de origine iudaică. Iisus s-a născut la Bethleem, unde
Maria şi Iosif s-au deplasat după ce Cesar Augustus a ordonat un recensământ în
întreg Imperiul roman. Guvernatorul Siriei, Quirinius, a fost însărcinat să
facă recensământul în Iudeea. Flavius Josephus precizează că recensământul a
fost efectuat în anul 6 î.Hr. O certitudine istorică este că Iisus a fost
condamnat la moarte înainte de anul 36, anul în care Ponţiu Pilat este rechemat
la Roma. Exegeţii estimează că a fost crucificat în 30 sau 33. Având în vedere
că moartea violentă a avut loc în perioada Paştelui evreiesc, sărbătorit la 15 luna
Nissan, astronomia oferă două date posibile: vineri 7 aprilie 30 sau vineri 3
aprilie 33.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment