Se poate să fi auzit de
Olandezul zburător datorită seriei “Piraţii din Caraibe”. Însă mitul nu provine
de la scenariştii acestor filme. Ei s-au inspirat dintr-o legendă terifiantă
binecunoscută de marinarii din întreaga lume.
Legenda
vasului fantomă
Potrivit legendei, Olandezul Zburător este un vas fantomă
condamnat să navigheze la nesfârşit pe mări şi oceane fără să poată a se
întoarece vreodată acasă. Mitul pare să provină din folclorul maritim al
secolului XVII care pare să fi fost alimentat de superstiţiile marinarilor.
Primele lucrări scrise despre Olandezul Zburător datează din secolul XVIII.
Apariţii ale vasului supranatural au fost semnalate în mare parte în secolele
XIX şi XX. În majoritate, relatările afirmă că vasul avea un aer foarte
neobişnuit, iar vederea sa era considerată cea mai rea prevestire. Dacă un
membru al echipajului vedea Olandezul, marinarii erau convinşi că îi aştepta o
nenorocire.
Capul Bunei-Speranţe
Capul Bunei Speranţe
din Africa de Sud este presupusul loc în care Olandezul apărea adesea. Cunoscut
pentru teribilele sale furtuni şi stânci înspăimântătoare, Capul Bunei Speranţe
avea odinioară un nume mai sumbru: Capul Furtunilor. Această peninsulă
stâncoasă a fost locul de veci pentru numeroase vase nenorocite care s-au lovit
de coastele capricioase. Navele comerciale europene care se îndreaptă spre Asia
trec pe această rută periculoasă şi unul dintre primii care au călătorit în
jurul costelor de sud ale Africii a fost exploratorul portughez Bartolomeu
Dias. A fost urmat de Vasco da Gama, prima persoană care a navigat
direct din Europa spre India şi, se spune, prima persoană care a numit capul
stâncos “Capul Furtunilor”. De aici porneşte legenda Olandezului Zburător.
Originile
legendei Olandezului zburător
Mulţi au încercat să găsească o explicaţie logică a istoriei
Olandezului şi de ce acest vas a fost condamnat. Unii au explicat că echipajul
vasului a fost blestemat din cauza gravelor acte criminale comise la bord,
crime şi acte de piraterie. Oamenii s-au întrebat de asemenea cine ar fi putut
să fie căpitanul unui astfel de vas, de unde celebra replică din film:
“Olandezul Zburător trebuie să aibă un căpitan”. Povestirile istorice sugerează
că ar fi un căpitan olandez din secolul XVII, numit Bernard Fokke, care a navigat
pe mări pentru Compania olandeză a Indiilor orientale. El era faimos pentru
viteza incredibilă cu care îşi ducea la capăt călătoriile din porturile
olandeze în Java, Indonezia. Se povesteşte că, în 1678, ar fi parcurs această
distanţă în mai puţin de trei luni şi zece zile pentru a livra scrisori ale guvernului olandez. Rapiditatea călătoriilor sale a făcut pe unele persoane să-l bănuiască pe căpitan că ar fi semnat un pact cu diavolul pentru
a-l ajuta. În cursul unei expediţii, Bernard Fokke a dispărut cu nava sa fără a
lăsa urmă, şi, când legenda celebrului Olandez zburător s-a elaborat, i s-a
atribuit comanda sa.
Blestemul
navei căpitanului Hendrick
Potrivit altor surse, istoria Olandezului zburător începe în
1641 cu un alt căpitan al Companiei olandeze a Indiilor orientale. Hendrik van
der Decken şi echipajul său se întorcea în Olanda din Extremul Orient când
trebuia să treacă precum toate navele comerciale pe la periculosul Cap al
Bunei Speranţe. O violent furtună ameninţa vasul. Marinarii i-au sugerat să se
întoarcă, dar căpitanul s-a încăpăţânat. Unii spun că era nebun. Şi-a aprins o
ţigară şi a început să fumeze când valuri enorme au zdrobit vasul. Vânturile au
făcut praf pânzele şi apa a ajuns la cocă. Totuşi, căpitanul şi-a păstrat şapca
sfidând mânia lui Dumenzeu, făcând un jurământ blasfemiator. Echipajul s-a
răzvrătit. Fără ezitare, căpitanul a împuşcat pe liderul rebelilor şi i-a
aruncat trupul în marea dezlănţuită. O voce s-a auzit atunci de nicăieri: “Din
cauza acţiunilor tale eşti condamnat să navighezi pe oceane pentru eternitate
cu un echipaj fantomatic de oameni morţi, aducând moartea tuturor celor care
vor vedea acest vas spectral”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment