„Responsabilitate” și „siguranță”
sunt printre cuvintele cel mai des folosite atunci când se vorbește despre aviație.
În 5 ani de activitate comercială, Beatrice are peste 3500 de ore de zbor pe
Boeing 737 New Generation, Classic și Max. Putem spune că, până în prezent, a
dus în vacanțe peste
500.000 de mii de pasageri, în
toate colțurile lumii. Propriul drum pentru a ajunge în acest punct nu a fost
nici pe departe atât de simplu ca o vacanță.
Pentru a se număra printre norocoșii care traversează globul-n lung și-n lat și se plimbă printre nori, Beatrice a investit peste 60.000 de euro pentru școala de piloți și pregătirea necesară pentru a zbura avioane comerciale. Vreți să aflați care este situația actuală a piloților, semnificativ afectată de pandemia Covid-19? Vă întrebați cum arată lumea deja catalogată ca fiind destinată exclusiv bărbaților? V-am pregătit un interviu interesant, ce cuprinde atât povești despre curse cu peripeții, cât și informații de mare interes pentru cei ce se pregătesc pentru meseria de pilot, culese din cartea pe care Beatrice a lansat-o luna aceasta.
Cum ai fost afectată de criză actuală?
La nivel global, sunt peste 30.000 de piloți fără job-uri din cauza
pandemiei. Orice țară își protejează în primul rând forța de muncă proprie, străinii
nu constituie o prioritate. Suntem în concediu fără plata din noiembrie 2020.
Nu primim salariu, ne sunt plătite de către companie, în Turcia, doar contribuțiile
sociale și cele de sănătate. Pentru a ne păstra îndemânarea, pregătirea și mai
ales licența de zbor, m-am antrenat in simulatoare de zbor, în Noiembrie 2020 și
Martie anul acesta.
Citesc în permanență procedurile companiei, vitale zi de zi într-un
zbor cu pasageri, dar și proceduri de urgență, care de cele mai multe ori te
iau prin surprindere. Este vorba despre acel Startle Effect (efect de tresărire)
cu care te poți confrunta o dată în viață, sau depinde cât de norocos ești.
“Motorul avionului a explodat, lumea a strigat:
bomba”.
Ai avut curse cu peripeții?
Lucrez pentru o
companie unde disciplina, responsabilitatea și pregătirea sunt elementele cheie
pe care un pilot trebuie să le domine și să le respecte. Comunicarea este cea
mai importantă în cockpit
respectul față de colegul tău, respectarea
procedurilor care îți pot salva viața în momentele critice.
Am fost un pilot norocos, nu am avut
incidente, sau accidente. Dar de multe ori, chiar dacă pilotul
este pregătit, poate ceda “mașinăria”.
Anul trecut pe Aeroportul din Dalaman,
Turcia, cu câteva secunde înainte de viteza de decizie a
avionului,
(V1) am fost nevoiți să întrerupem decolarea, din cauza cedării motorului
drept, datorată unei fisuri în camera de ardere. În urma exploziei și a
temperaturilor mari de ardere, s-au desprins bucăți de fier din rotor.
Rotoarele sunt partea dintr-un alternator care se află în mișcare, un element
dotat cu magneți permanenți ce se deplasează în jurul plăcilor de fier ale
statorului pentru a genera un curent alternativ (AC). Aceste bucăți de fier au
ajuns pe pistă, intrând în roțile trenului principal şi generând fum. Am avut
noroc că avionul s-a oprit în câteva secunde, nu a fost nevoie să coborâm
pasagerii pe toboganele de urgență. Însă oamenii au fost foarte speriați,
normal, bubuitura a fost destul de mare, iar toată lumea a crezut că este vorba
de o bombă. Acel avion a rămas la sol, compania ne-a trimis un alt avion, dar
ne-am întors la bază cu 50 de pasageri lipsă, fiindcă au preferat să plece cu
trenul sau cu autocarul.
Trăiești
într-o țară musulmană, unde femeia nu se bucură de atât de multă libertate ca
în Europa. Cum ai fost primită?
Sunt
peste 500 de fete piloți în compania Turkish Airlines, iar comandați în jur de
100 de fete. Cei din conducere ne apreciază și suntem mereu încurajate să
mergem mai departe. Am învățat un lucru important: nu contează că sunt copilot
sau sunt pilot, avem aceeași licență de zbor, doar că cel care stă în stânga,
„Captain” are mai multă experiență în avion și mereu va avea ultimul cuvânt
într-o situație de urgență. Dar, într-o situație de incapacitare în avion,
datoria morală de a aduce avionul cu bine la sol aparține în aceeași măsură și
Copilotului.
Profesia de pilot este o meserie dinamică și provocatoare. Cum este să
interacționezi în permanenţă cu oameni diferiți, să vezi locuri și peisaje noi?
Atunci când te nimereşti prin viața oamenilor din țări mai puțin
civilizate, simți că ai noroc că te-ai născut în România, fiindcă tocmai vezi
cum în altă parte este mult mai rău. Aici mă refer la Africa și la condițiile
de trai din anumite regiuni, unde ai impresia că te-ai teleportat în trecut,
într-un film vechi de peste 20 de ani. Pe stradă vezi copii aproape nou-născuți
(sub 1 an), mâncând de pe jos, orice. La noi, copilul de 1 ani stă în brațe la
mama, să nu cumva să i se întâmple ceva rău.
Dar să revin la subiect. Am fost crescută în
compania pentru care lucrez în ritmul soldatului în
armata,
care întotdeauna răzbește și, indiferent de situația în care se află, lupta până
la capăt. Am fost învățați să respectăm, un singur cuvânt există în cabina de
pilotaj, nu avem voie să ne adresăm cu numele mic, Comandantul este „Captain”,
iar Copilotul „Captain”. Suntem peste 5000 de piloți în companie și niciodată
în 3 ani nu am zburat cu aceeași persoană alături în cabină. Nu e ușor să te
adaptezi: destinații diferite de fiecare dată, zboruri lungi, de noapte sau
dimineața foarte devreme... dar felul meu de a fi și experiență de viață de până
acum m-au ajutat foarte mult. Și presa. Au fost 10 ani minunați la Antena1,
Radio România Actualități, Click și Libertatea, unde am învățat cât de mult
contează interacțiunea dintre oameni. În aviație se numește CRM, pentru mine nu
contează cât de
„General”
este comandantul, important este să ne respectăm, iar numărul de decolări să
fie egal cu numărul de aterizări. Suntem oameni, iar fiecare poate avea o zi
mai bună sau una fără prea mult
Zen
dar, indiferent de comportament sau de atitudine, trebuie să fii tu stăpân pe
tine, puternic, să reziști în condiții grele de muncă și, cel mai important
dintre toate, să nu te stresezi.
Facem
cu schimbul, un tronson zboară un pilot, un alt tronson celălalt pilot. Un
lucru care mă amuză mereu, controlorii de trafic ni se adresează cu “Man”,
„Roger Man”, ori „Have a good day, Man”, chiar daca în cabină sunt și doamne.
Am zburat în echipaj complet feminin și a fost o experiență interesantă.
Specialiștii psihologi spun că, în special din
cauza pandemiei Covid-19, sunt tot mai mulți piloți anxioși și depresivi. Tu ce
ai făcut în perioada pe care ai petrecut-o departe de zbor? Cum ți-ai ocupat
timpul pentru a evita efectele izolării?
Sunt o fire activă, cu foarte multe preocupări. Mi-am continuat
activitatea de Coaching - am studenți din întreagă lume, pasionați de aviație.
Îi pregătesc pentru interviul de angajare într-o companie aeriană, discutăm
despre proba tehnică, despre simulator, repetăm întrebări și răspunsuri din
sistemele avionului, proceduri operaționale, navigație, meteorologie, resurse
umane etc. Îi ajut să își consolideze CV-ul și le dau sfaturi pentru probele de
aptitudini.
Așa mi-a venit ideea să cuprind
toate informațiile pe care le-am acumulat - în viață, în presă și în aviație -
într-un Ebook și un video book: Aviation
Journey for Smart People. Este vorba despre o carte dedicată atât piloților,
prin conținutul său educativ, cât și turiștilor pasionați de avioane. O
găsiți pe site-ul meu, www.aviationjourneys.com, unde
am creat o platformă completă pentru toți cei care vor să se facă aviatori. Au
la dispoziție teste psihologice de aptitudini, pregătite împreună cu cei mai
buni specialiști de la Istanbul, teste din sistemele avioanelor Boeing 737 Max,
NG și Airbus
321. Am integrat și
cursuri pentru cadeți, cu imagini, iar cât de curând va fi gata aplicația Aviation & Space Psychology Quiz &
Game. Este vorba despre un video-joc educativ care constituie probă
eliminatorie de examen în mai multe țări, atât la vizita medicală, cât și la
interviul de angajare. Momentan, cartea se găsește momentan doar în format Ebook,
iar în vara voi lansa în România și versiunea tipărită. Este țara în care m-am
născut și unde sunt convinsă că sunt sute de tineri care își doresc să urmeze
această meserie inedită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Adăugaţi un comentariu/Add a comment